
Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku i listopadzie w Warszawie oraz Białymstoku.
Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości
„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku i listopadzie w Warszawie oraz Białymstoku.
W ramach rozpoczynającej się edycji TIMSS 2027 Polska po raz pierwszy dołączy do części badania prowadzonej wśród uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej. Udział ósmoklasistów w badaniu pozwoli uzyskać porównywalne dane o umiejętnościach uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych pod koniec szkoły podstawowej.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczął proces przygotowań do pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study). To już piąta edycja badania, której inicjatorem i głównym organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA).
Polska znalazła się wśród krajów o wysokich wynikach z matematyki i przyrody. Średnie wyniki polskich czwartoklasistów były wyższe w porównaniu z 2019 rokiem. Mimo relatywnie dobrych wyników w zakresie umiejętności, systematycznie spada pozytywne nastawienie do matematyki i przyrody oraz poczucie przynależności do szkoły.
4 grudnia 2024 roku poznamy wyniki najnowszej edycji badania TIMSS. Główny organizator
badania – Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) opublikuje
międzynarodowy raport z badania, a zespoły badawcze z poszczególnych krajów w tym
samym czasie będą publikować raporty krajowe.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) opublikowało dzisiaj
Encyklopedię TIMSS 2023.
Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji projektu "Przygotowanie i realizacja
międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych", który jest
finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Wraz ze zbliżającym się końcem roku szkolnego 2022/2023 zakończyliśmy realizację badania głównego TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w 150 szkołach w całej Polsce.
Przedstawiciele zespołu badawczego PIRLS 2021 i szerzej Zespołu Badań Międzynarodowych wzięli aktywny udział w upowszechnianiu informacji na temat badania PIRLS i jego wyników w edycji 2021.
„Świetny wynik osiągnęli polscy czwartoklasiści w międzynarodowym badaniu umiejętności rozumienia czytanego tekstu. Polska, wraz z Finlandią, zajmuje 5. miejsce w świecie. Jest to najlepszy wynik wśród krajów Unii Europejskiej. To niewątpliwy sukces polskiej oświaty, nauczycieli, uczniów i rodziców” – wyjaśnia Joanna Kaźmierczak, Krajowa Koordynatorka Badania w Polsce.
Polscy czwartoklasiści pozostają w światowej czołówce pod względem osiągnięć w czytaniu. Średni wynik naszych uczniów wyniósł 549 punktów. Jest to jeden z najwyższych wyników wśród 57 krajów i 8 dodatkowych regionów biorących udział w badaniu PIRLS 2021.
Zapraszamy do zapoznania się z tekstami oraz zadaniami badań PIRLS 2016 i 2021. Materiały prezentowane są z omówieniami.