znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu oraz Międzynarodowe Badanie Wyników
Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane ze środków budżetu państwa.

znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania  Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości

Aktualności

W badaniu TIMSS w Polsce po raz pierwszy wezmą udział ósmoklasiści

W ramach rozpoczynającej się edycji TIMSS 2027 Polska po raz pierwszy dołączy do części badania  prowadzonej wśród uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej. Udział ósmoklasistów w badaniu pozwoli uzyskać porównywalne dane o umiejętnościach uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych pod koniec szkoły podstawowej.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy rozpoczął przygotowania do realizacji badania TIMSS 2027. Będzie to już piąta edycja Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (Trends in International Mathematics and Science Study) realizowana w Polsce. Inicjatorem badania TIMSS jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA).

Badanie TIMSS jest jednym z największych na świecie projektów badawczych służących pomiarowi  wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych uczniów w czwartym i ósmym roku edukacji szkolnej. Dostarcza rzetelnych i porównywalnych danych nie tylko o osiągnięciach uczniów, lecz także o ich postawach i doświadczeniach edukacyjnych. Jest też źródłem wiedzy na temat opinii      i doświadczeń nauczycieli, jak również procesów nauczania, zasobów i organizacji pracy szkół.      

Najnowsza edycja badania TIMSS w Polsce będzie mieć szczególny charakter. W 2027 roku w badaniu oprócz czwartoklasistów po raz pierwszy wezmą udział uczniowie klasy ósmej szkoły podstawowej. Dzięki temu uzyskamy wiarygodne i porównywalne na poziomie międzynarodowym dane o umiejętnościach uczniów i ich zróżnicowaniu pod koniec szkoły podstawowej. Jest to szczególnie cenne zwłaszcza w odniesieniu do umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, które nie są sprawdzane w trakcie egzaminu ósmoklasisty. 

Udział uczniów klasy ósmej w badaniu to także możliwość uzyskania informacji o różnicach w opiniach i postawach między czwartoklasistami i ósmoklasistami. Z badania TIMSS 2023 wynika, że średnio w krajach, w których w badaniu uczestniczyli uczniowie z obu grup, między czwartą i ósmą klasą następuje znaczące pogorszenie postaw względem matematyki i przyrody. Możliwość takich porównań może pomóc w analizie i identyfikacji ważnych zjawisk i problemów w polskim systemie edukacji.  

W 2025 roku rozpoczynają się przygotowania merytoryczne i organizacyjne do badania TIMSS 2027. Obejmują one m.in. przygotowanie narzędzi badawczych oraz badania pilotażowego, które odbędzie się w pierwszej połowie 2026 roku. Badanie główne zostanie zrealizowane wiosną 2027 roku. Publikacja wyników badania planowana jest pod koniec 2028 roku. 

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z raportem z ostatniej edycji badania TIMSS 2023. 

Badanie TIMSS 2027 w Polsce prowadzone jest w ramach projektu: „Przygotowanie
i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”. W styczniu bieżącego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej zatwierdziło modyfikację projektu rozszerzającą jego zakres o badanie TIMSS także w 8 klasie. Projekt dofinansowany jest ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Więcej informacji można znaleźć na stronie badania TIMSS, a także tutaj.